Huskunstnerprojekter

IFMT hjælper med at udbyde huskunstnerprojekter

Dag Njaa Isene samarbejder med Søren Ruby fra Det Kommende Teater, og sammen har de to lavet mange huskunstnerprojekter. Begge skuespillere er uddannet sammen, og har optrådt i film og teater, og på deres eget turneteater; Teatro Dos Mil.  De forskellige huskunstnerprojekter har alle som mål at give eleverne scenekunstnerisk indsigt og inspiration, hvor det at skabe dramatik, og bruge skuespillets virkemidler og formåen, bringes i fokus. Projekternes mål er at skabe nye fortællinger, både socialt og kunstnerisk. Opmærksomheden i projekterne ligger på processen, og ikke på det færdige resultat.

De to skuespillere koncentrerer sig om arbejdet med fortællinger, dramaets konstruktion, skuespillets kraft og om gruppens aktuelle trivsel. Undervisningen består af leg, skuespiltekniske og fysiske øvelser, praktiske eksempler og dialog. Der vil blive lagt stor vægt på elevernes aktive deltagelse og scenekunstforståelse. På den måde vil projektet inkludere både det kunstfaglige og det sociale.

IFMT vil altid gerne i kontakt med skoler og pædagogiske institutioner, som er åbne i forhold til at inddrage kunst og kultur i læringspraksis. Huskunstnerprojekterne henvender sig gerne til 4.-7. årgang. Typisk har vi 2-3 uger pr. skole med 1-2 årgange.

Sammen laver vi ”huskunstnerprojekter” for skoleelever– med støtte fra Statens Kunstfond. Vi hjælper den enkelte skole/institution med at søge tilskud.

Se evt Statens Kunstfonds beskrivelse af puljen her:

www.kunst.dk

 

 

 

 

“Den ro, professionalisme og engagement, som både elever og lærere har oplevet i ugens løb, kan fungere som et solidt fundament for vores videre arbejde med børnenes kreativitet og forskellighed” 

Claus og Jette, lærere i 6. klasser på Rismølleskolen

 


 

”Søren og Dag har et godt blik for forskellige elevers behov og muligheder. De har en gennem- trængende positiv og dejlig humoristisk tilgang til børn og til at sætte ting i gang, som smitter af, således at børnene føler sig trygge sammen med dem, og derved overvinder genertheden for at træde frem” 

Anne-Mette, lærer i 5., Vestervangsskolen

“Eleverne udvikles ved at møde autentiske voksne med en anden baggrund end lærerne og pædagogerne. 

Jeg oplever at projektet ikke alene giver eleverne en masse kompetencer, som er med til at gøre dem til dannede mennesker, så giver deltagelsen også faglige og sociale kompetencer som er vigtige i såvel skolelivet som livet generelt. 

Samarbejdet med Dag og Søren er professionelt og fleksibelt. 

De kender deres egne styrker – og bruger dem i forhold til eleverne” .

Anders Olesen, skoleleder Stensballeskolen Horsens

Skal vi samarbejde?

Vi anerkender kundens viden, kultur og ressourcer som fundamentet for samarbejdet. Løsninger skabes bedst i dialog.