Fra fortidens visdom til fremtidens stemmer
Tillid er en af de vigtigste byggesten i ethvert samfund. Men hvem har vi traditionelt haft tillid til, og hvordan har denne tillid udviklet sig? Lad os tage en “kort” tur gennem historien og stille spørgsmålet: Kan vi også lære af de yngste?
I stenalder- og landbrugssamfundene var de ældre generationer bærere af livsvigtig viden om såtid, jagt og helbredelse. Deres erfaringer sikrede samfundets overlevelse, og tillid til dem var naturlig og nødvendig.
Med industrialiseringen blev jævnaldrende centrale. Samarbejde i fabrikker, skoler og fagforeninger gjorde dem til vores vigtigste netværk. Tilliden skiftede fra de ældre til dem, vi delte udfordringer og muligheder med.
I dag stiller vi spørgsmålet: Kan vi finde tillid i børns perspektiver? Børn ser verden med friske øjne og stiller spørgsmål, voksne ofte undgår. Deres nysgerrighed og kreativitet kan være nøglen til nye løsninger.
Børn er “digitale indfødte” i en verden, hvor mange voksne stadig føler sig som immigranter. De stiller spørgsmål, som mange af os ikke tør stille, og de tager ikke gamle normer for givet. Måske kan deres kreativitet og nysgerrighed åbne døre, som vi ikke vidste fandtes. Det kræver noget af os som har identitet som bærere af viden og kultur. Af lærere, pædagoger, konsulenter og undervisere. Er vores identitet på spil?
Men kan vi finde modet til at have tillid til deres perspektiv? Det kan være svært at lytte til dem, der endnu ikke har levet et langt liv, men måske er det netop der, deres styrke ligger. For i en verden i hastig forandring har vi brug for nye tanker og anderledes løsninger.
Børnene er ikke blot vores efterkommere; de er også vores lærere, hvis vi tillader dem at være det.